Integrarea economica europeana in conditii de criza E-mail
Integrarea economica Pentru sustinerea tarilor cele mai afectate de criza, liderii G-20 au aprobat suplimentarea fondurilor FMI, ridicand suma disponibila la 750 miliarde dolari (556 miliarde euro). Contributia UE este de 75 de miliarde de euro.

In plus, liderii G-20 au aprobat majorarea cu 185 miliarde de euro a fondului acordat de FMI pentru facilitatea de descoperit de cont, destinata tarilor aflate in dificultate. Remarcam faptul ca sumele convenite in cadrul summit-ului, la care am facut anterior, vin in completarea eforturilor depuse de guverne si de bancile lor centrale pentru rentabilizarea economiei mondiale.

Liderii G-20 estimeaza ca masurile de stimulare vor atinge pana in anul 2010 valoarea de 3,7 mii de miliarde euro – o suma unica in istoria omenirii. Un rol nu lipsit de importanta il va juca si O.M.C.5 care va denunta si condamna practicile protectioniste. Fara indoiala ca eforturile statelor membre vor fi in sensul continuarii procesului de integrare economica, urmand a respecta recomandarile institutiilor europene pentru a evita repetarea crizei financiare. Printre masurile recomandate se numara:

- elaborarea unor reguli comune pentru fondurile de investitii la nivelul celor 27 de state membre;

- plafonarea bonusurilor incasate de bancheri;

- instaurarea unui sistem de gestionare a crizei pentru sectorul financiar din UE;

- instituirea unui sistem de control pentru supravegherea financiara si pentru gestionarea riscurilor.

Desigur aceste masuri trebuie sa evite protectionismul, care nu poate duce decat la stagnare si la recesiune din ce in ce mai lunga si mai grava. Este de notorietate ca dupa 15 ani, piata unica este motorul de dezvoltare europeana, care genereaza milioane de locuri de munca.

In raport cu cele prezentate, subliniem faptul ca exista si pozitii mai putin optimiste in ceea ce priveste durata de redresare sau mai bine zis de intrare pe fagasul normal al economiei mondiale si implicit a celei europene. In acest sens, exemplificam pe Harry Dent, care intr-o carte scrisa in 2004 previziona faptul ca economia mondiala va cunoaste o depresiune profunda in jurul anului 2010, iar in maxim doi ani va intra intr-o criza mult mai mare. Potrivit declaratiilor lui Harry Dent, un economist care isi realizeaza analizele luand in calcul evolutia demografica si influenta curbelor de natalitate, punctul maxim al crizei va fi atins in urmatorii doi ani, contrar optimismului pe care-l afiseaza majoritatea expertilor in economie la finalul acestui an, dupa care sistemul bancar va cunoaste un nou seism, cu punctul culminant in 2011.

In actualul context al integrarii nu putem continua demersul nostru fara a face referire si la Romania, stat membru cu drepturi depline al UE, din anul 2007. In cele ce urmeaza o sa facem o scurta incursiune: Romania si procesul de integrare europeana. Romania devine membra a Uniunii Europene la 1 ianuarie 2007, impreuna cu Bulgaria; ele fac parte din ultimul val de extindere al UE, Europa celor 25 devenind Europa celor 27. Prin actul aderarii, Romania intra in cursa permanenta a integrarii, atat din punct de vedere politic, juridic, social, cultural, dar si economic. Ea intra intr-o evolutie ireversibila in care determinanti interni ai dezvoltarii (efortul propriu intern) sunt favorizati de determinanti externi, reprezentati de instrumentele coeziunii sociale si de factorii convergenti specifici Uniunii Europene.

Este cunoscut faptul ca avantajele conferite de constructia europeana au fost in vizorul Romaniei inca de la constituirea primelor entitati europene. Raporturile comerciale internationale ale Romaniei au vizat inca de la inceputul anilor ’60 acorduri privind marfurile si regimul taxelor vamale in deplina concordanta cu G.A.T.T. Comertul cu produse industriale, siderurgice si textile a fost incheiat inca din anii ’70, iar din 1981 s-a infiintat o Comisie mixta Romania-CEE7. De acum este cunoscut faptul ca Romania obtine statutul de invitat special pe langa Comisia Europeana, inca din anul 1991, iar in 1993 se semneaza Acordul de Asociere la Comunitatile Europene.

In evolutia relatiilor cu Comunitatea Europeana, Romania adopta Strategia Nationala de Pregatire a Aderarii, in anul 1995, si Strategia Nationala de Integrare, ocazie cu care formuleaza cererea oficiala de aderare la Uniunea Europeana, demarandu-se astfel cel mai amplu proces de negociere care viza ansamblul conditiilor interne, dar si elaborarea actelor juridice de aderare la Uniunea Europeana.

Astfel, in anul 1999 Romania inainteaza Comisiei Europene Programul National de Aderare la Uniunea Euro­peana, permitand Consiliului European sa adopte decizia de deschidere a negocierilor de aderare si cu Romania, alaturi de celelalte state candidate (12 la numar). In perspectiva aderarii la Uniunea Europeana, politica Romaniei sta sub semnul reformelor necesare indeplinirii criteriilor economice de aderare, cu alte cuvinte Romania trebuia sa devina o economie de piata capabila sa faca fata concurentei si presiunilor specifice unui asemenea tip de piata economica.

Un prim pas facut in acest sens a fost reprezentat de documentul programatic „strategia nationala de dezvoltare economica a Romaniei pe termen mediu” (2000), iar obiectivele acestui program sunt puse in practica prin Planuri de actiune elaborate de executiv. Or, obiectivul fundamental al acestui proiect, adoptat la 16 martie 2000, il constituie crearea unei „economii de piata functionale, compatibile cu principiile, normele, mecanismele, institutiile si politicile UE”. Desigur, in demersul nostru nu ne-am propus sa facem o analiza exhaustiva a procesului de integrare a Romaniei, insa consideram necesar, pentru a putea aborda procesul de integrare post-aderare, in conditii de criza economica europeana, cea mai mare vulnerabilitate pe care a cunoscut-o mondoeconomia, dupa recesiunea din 1929-1933, implicit si economia romaneasca, sa abordam integrarea in conditii de seism economic.

Optiunile strategiei de integrare vizeaza realizarea conditiilor impuse de acordul de negociere, si anume:

- asigurarea cresterii economice pe baza cresterii investitiilor din surse interne si investitii externe;

- mentinerea masurilor de stabilire macroeconomica prin asigurarea unui echilibru a deficitului bugetar in jurul a 3% din PIB si reducerea inflatiei gradual, exprimata la sfarsitul anului 2004 printr-o singura cifra;

- promovarea de politici coerente, compatibile cu mecanismele economice ale Uniunii Europene, retehnologizare industriala, optimizarea dimensiunilor exploatatiilor agricole, dezvoltarea turismului, diversificarea serviciilor financiare;

- crearea unui mediu de afaceri prietenos, bazat pe un cadru legal, stabil si coerent;

- promovarea unor masuri de stimulare a intreprinderilor mici si mijlocii;

modernizarea si dezvoltarea serviciilor de utilitate publica pentru a raspunde operativ, economic si eficient ceta­tenilor si economiei nationale prin masuri de realizarea treptata apropiate de standardele economiei europene;

- elaborarea si asumarea unui program pe termen lung si protejarea mediului ambiental (inconjurator) si eliminarea oricarui risc de accident ecologic.

Ceea ce ne intereseaza este strategia de dezvoltare si etapele integrarii, pentru a putea face o analiza pertinenta in conditiile integrarii pe parcursul anului 2009, a Programului de Guver­nare, dar si al integrarii economice in noile conditii de criza economica.

Atata vreme cat politicile macroeconomice trebuiau sa fie in concordanta Programul Economic Pre-Aderare (P.E.P.) prezentat de Romania enti­tatilor comunitare in 200110 pentru o analiza si cercetare obiectiva a feno­menului integrarii, este necesara o trecere succinta in revista a obligatiilor Romaniei, ce rezulta din Tratatul de Aderare a Republicii Bulgaria si Roma­niei la Uniunea Europeana, dupa cum urmeaza:

Intr-o prima etapa vom enumera principalele tinte ale politicii macroeconomice, conform P.E.P.11:

- macrostabilizarea consolidata prin reducerea progresiva a inflatiei, astfel incat aceasta sa atinga pana in anul 2004 un nivel de sub 10%;

- cresterea economica anuala mai mare de 5% incepand cu anul 2002;

- continuarea procesului de reforma fiscala;

- dezvoltarea unui sistem financiar-bancar stabil, care sa sustina o economie de piata functionala;

- crearea unui cadru atractiv pentru mediul de afaceri;

- accelerarea procesului de restructurare economica si privatizare.

Este unanim cunoscut faptul ca procesul de integrare vizeaza politica fiscala, monetara (incepand cu 2004 trebuie sa se reduca inflatia), politica valutara, continuand flotarea controlata avand ca moneda de referinta dolarul american, cu anul 2003 trecandu-se la moneda euro ca moneda de referinta in tranzactiile valutare, astfel stimulandu-se fluxurile comerciale ale Roma­niei cu preponderenta spre Uniunea Europeana.

O chestiune care si in conditiile anului 2009 este in centrul atentiei si sub actiunea politicilor publice, care vizea­za sectorul energetic, in perioada 2008-2012, este reducerea consumului intensiv de energie prin integrarea in retelele de transport pan-europene, evolutia pietei energiei termice catre structurile locale competitive si nu in ultimul rand liberalizarea pretului gazului natural mai ales ca in ultimii doi ani s-au accentuat solutiile de criza in domeniul gazului natural pe fondul crizei economice mondiale si euro­pene, dar si pe baza relatiilor regionale economice conflictuale (a se vedea disputa pentru dominatia pietei energetice din Europa de Rasarit dintre Rusia si Ucraina, la granita Uniunii Europene, avand drept avanpost Repu­blica Moldova).

Scenariile economice care au stat la baza orientarilor de politica macroeconomica – unul de baza, altul alternativ – au drept fundament indicatorii economici care vizeaza:
- cresterea economica in medie anuala de 5,1% superioara celor din celelalte state membre;

- rata medie de crestere a investitiilor de 5-7 puncte procentuale ratei medii de crestere a PIB-ului (2003-2004);

cresterea consumului privat intr-un ritm mai mic celui public;

- reducerea ratei inflatiei sub 10% incepand cu anul 2004;

- deficit comercial la un nivel de 6-7% in perioada 2004-2008.

Toate aceste elemente ne conduc in cercetarea noastra spre etapele tranzitiei procesului de integrare in conditii de vulnerabilitate maxima a economiei nationale, cu elemente pregnante de instabilitate politica pe fondul recesiunii economice si a incapacitatii executivului „bicefal”, stangist si revendicat de dreapta, de a gasi solutii eficace de redresare economica de aplicare a unor indicatori economici alternativi pentru o asemenea solutie, mai ales ca anul 2009 este marcat de alegerile europarlamentare si de viitoarele alegeri prezidentiale.

Fara a mai reveni la parcursul Romaniei dupa decembrie 2004, data la care Consiliul European consemneaza oficial incheierea negocierilor de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana si stabileste calendarul oficial de aderare in doua etape:

1. semnarea Tratatului de Aderare in 2005;

2. aderarea efectiva la 1 ianuarie 2007.

Conditiile speciale ale aderarii, gandite pentru tarile post-comuniste din Euro­pa Centrala si de Est, au vizat aspecte complexe de la cele de natura politica – consolidarea democratiei si a statului de drept – pana la cele economice si administrative, existenta economiei functionale de piata si a capacitatii de respectare a obligatiilor asumate in noua calitate de stat membru.

Parcursul Romaniei in noua etapa si calitate a fost unul nici prea lent, dar nici prea rapid, insa aderarea a avut loc in termen, iar integrarea ramane un „drum” deschis permanent. Daca integrarea economica este o situatie certa, conditiile de integrare si de respectare a obligatiilor asumate prin Tratatul de Aderare, intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007, sunt doar predictibile si nu certe.

Sursa: Rondul de Sibiu
 
< Precedent   Urmator >
COPYRIGHT IMAGINI SIBIU360.RO:
Media Serv SRL va autorizeaza sa accesati si vizualizati materialele prezentate pe portalul www.sibiu360.ro doar in scopuri personale si pentru uz necomercial. (NU aveti permisiunea de a vinde sau a modifica materialul, a-l expune public, a-l distribui sau a-l folosi in orice alt mod, in scopuri publice sau comerciale.). Aici se exclud materialele care au primit acordul explicit al Media Serv SRL, pentru utilizare in scop comercial.

Continutul acestui portal (textele, design-ul, fotografiile precum si toate celelalte materiale sunt protejate de legea dreptului de autor (copyright), cu privire la drepturile de proprietate intelectuala. Vizitarea acestui portal presupune luarea la cunostinta a continutului acestui document, respectarea acestuia si asumarea raspunderii in cazul incalcarii conditiilor de utilizare. In acest sens va recomandam sa cititi:

LEGEA nr. 8 din 14 martie 1996, Legea nr. 365 din 7 iunie 2002, Legea nr. 677 din 21 noiembrie 2001, privind dreptul de autor şi drepturile conexe.

Va rugam sa cititi cu atentie termenii de utilizare ai site-ului.
pensiuneamarcu.png
Pensiunea Marcu
Pensiunea Marcu este situata in Rasinari, pe soseaua ce duce dinspre Sibiu spre statiunea montana Paltinis.  Detalii...
reflexovital.png Delikatesse Chocolate
Un magazin cochet situat in centrul orasului ofera pasionatilor de produse din ciocolata, multiple surprize aromate ... Detalii...
Sibiu360 prezinta un concept modern si elegant de promovare online, cu ajutorul tehnologiei de panoramare virtuala si fotografie panoramica. Oferim clientilor posibilitatea de a se promova eficient in sistemul nostru si de a beneficia de o gama variata de servicii interactive.

 

Pro-Riders
Inedit magazin pentru pasionatii de Choppere si Classic American Cars, pentru piata sibiana si nationala. Detalii...
pro-riders.png
Hotel Levoslav House
Levoslav House este un hotel de 4 **** situat in centrul istoric al Sibiului si ofera servicii complete prin eleganta si stil. Detalii...
Hotel Levoslav