Nu poti schimba o tara in 5 ani E-mail
Miting electoral Prezent, ieri, la Sibiu, pentru a se întâlni cu susţinătorii săi în Piaţa Mare, preşedintele României, Traian Băsescu, a acordat, după mitingul electoral, un interviu jurnaliştilor Florin Staicu (cotidianul Tribuna) şi Răzvan Marcu (Antena 1 Sibiu). Băsescu vorbeşte în interviu despre dezamăgirea pe care i–a provocat–o Klaus Iohannis, dar şi de simpatia pe care o are faţă de Crin Antonescu, în comparaţie cu Mircea Geoană. Preşedintele explică şi raţiunile pentru care a declanşat referendumul, dar şi motivele pentru care nu a reuşit să–şi îndeplinească toate obiectivele din acest mandat. Citiţi interviul în paginile 12 şi 13. De asemenea, interviul va fi difuzat azi, de Antena 1 Sibiu, de la ora 16,05, în cadrul emisiunii Pulsul Adevărului.

Răzvan Marcu: Domnule preşedinte, cum a fost în Piaţa Mare?
Traian Băsescu: A fost o atmosferă foarte bună, oamenii au fost entuziaşti, iar asta exprimă o speranţă a celor care mă susţin pe mine. R.M.: Faptul că la Sibiu a fost ultimul miting din această campanie electorală are vreo explicaţie specială?
T.B.: În mod categoric nu am făcut un calcul electoral în acest sens, dar la fel de categoric vă pot spune că Sibiul nu putea să lipsească din seria mitingurilor mele.
Dezamăgit de Iohannis

Florin Staicu: Sunteţi la Sibiu după episodul nedesemnării lui Klaus Iohannis. Atunci, la momentul desemnării lui Lucian Croitoru, aţi declarat că veţi face în aşa fel încât să veniţi la Sibiu şi să vă întâlniţi cu dl. Iohannis. Presa locală l-a întrebat de la acea dată periodic pe Klaus Iohannis dacă a primit veşti cu privire la vreo intenţie oficială a dumneavoastră de a vă întâlni cu el. A spus "nu". Nu aţi vrut să vă întâlniţi cu primarul acum?
T.B.: Pur şi simplu eu vin de la Braşov, ieri am fost la Cluj, însă mi s-a părut mult prea mult acest dialog public transmis prin declaraţii de presă "vine preşedintele României la mine, nu vine, sunt plecat, să văd ce agendă am". Cred că trebuie pus punct. Discutăm despre Preşedintele României, care este în Sibiu. Poziţiile dânsului transmise prin presă le respect şi le tratez ca atare. Am înţeles că a anunţat că s-a răzgândit cu titlul de Cetăţean de Onoare, este problema dânsului. R.M.: Este mai greu pentru că e nevoie de o hotărâre de Consiliu Local.

T.B.: Eu în presă am văzut o declaraţie în acest sens şi mi-am dat seama şi în privinţa modului în care vede dânsul relaţia cu preşedintele României, uitând că totuşi, am patronat cel mai mare eveniment cultural pe care România l-a oferit Europei. Şi n-am fost un simplu patron...
R.M.: Sunteţi dezamăgit de domnul Iohannis?
T. B.: Sincer? Da.
R.M.: Totuşi, v-am auzit şi în Piaţa Mare mulţumind primarului şi Sibiului pentru găzduire. Sunteţi convins că sibienii au înţeles motivele nedesemnării lui Klaus Iohannis în funcţia de prim ministru?
T. B.: Nu sunt şi cred că era important să înţeleagă unul din criteriile fundamentale ale Constituţiei, şi anume, articolul 85, care spune că preşedintele, nu partidele desemnează premierul. Pe de altă parte, e foarte important ca oamenii să înţeleagă că un preşedinte este obligat să privească şi dincolo de figura premierului. Eu ştiam că această decizie este luată de un grup de oameni politici în care eu n-am încredere: Dan Voiculescu, Ion Iliescu, Viorel Hrebenciuc, Mircea Geoană. Nu puteam să girez hotărârea luată la sediul Grivco, cu domnul Voiculescu în capul mesei. Domnul Voiculescu a fost în capul mesei şi a condus şi comisia parlamentară, când a fost vorba de suspendarea preşedintelui. Voiculescu este un turnător ordinar, stabilit ca atare de CNSAS.
R.M. Mă iertaţi, CNSAS-ul nu poate stabili că e ordinar, doar că e turnător.
T.B.: Da, aveţi dreptate. A fost un turnător. Şi-a turnat colegii, i-a turnat pe cei cu care a intrat în contact. Eu nu puteam să fac o desemnare pe care o puneam din capul locului sub semnul lipsei de încredere.
R.M.: Dacă domnul Iohannis era propus de oricine altcineva ar fi fost o candidatură demnă de luat în seamă?
T.B.: Klaus Iohannis a intrat tot timpul în calculele mele, şi el ştie foarte bine că l-am invitat, este adevărat, într-un moment nepotrivit din punctul de vedere al aspiraţiilor lui, să intre în Guvernul condus de Călin Popescu Tăriceanu, în funcţia de ministru al Educaţiei. Acelaşi mesaj l-am transmis şi înainte de desemnarea lui Croitoru. Pentru mine, Klaus Iohannis este o achiziţie bună pentru ţară, important este să fie într-un mediu sănătos.

F.S.: Vizitele dumneavoastră la Sibiu au fost ceva mai dese la un moment dat, mă refer în special la anul 2007. Apoi, brusc parcă, s-au rărit sau, mai bine spus, au încetat. În 2009 s-au reluat. A existat un motiv anume pentru care n-aţi mai prea venit la Sibiu?
T.B.: Nu. Pur şi simplu 2007 a fost un an cu mari obligaţii şi pentru mine legate de Sibiu. Aici au venit şefi de state, s-au desfăşurat evenimente deosebite, a avut loc acel Congres al Ecumenismului. Nu puteam să lipsesc de la asemenea momente. În acelaşi timp, după terminarea anului cultural european 2007, a trebuit să recuperez lucruri pe care nu le-am putut face în 2007. Timpul meu nu e atât de relaxat cum poate să pară. Vă pot spune, spre exemplu, că şi ieri, şi acum, astăzi se desfăşoară un proces extrem de sever, de negociere a ceea ce urmează să se întâmple vineri la Bruxelles, când trebuie să decidem la nivelul Consiliului European, şefi de stat şi de guvern, cine va fi viitorul preşedinte al Consiliului European, cine va fi viitorul împuternicit cu relaţiile externe ale Uniunii Europene.

"Nu sunt un politician slugarnic"

R. M.: Domnule preşedinte, mai merită să ne batem pentru postul de comisar în Agricultură?
T.B.: Eu sper să merite pentru ce ne batem, vreau să cred că vineri vom tranşa lucrurile pentru aşezarea României pe un loc pe care îl merită. Vreau să ştiţi că nu mă interesează dacă este comisar român socialist, comisar român din partea PD-L sau al liberalilor. Pe mine mă interesează, şi ăsta e obiectivul meu, un post important pentru România.
R.M.: Domnule preşedinte, să ne întoarcem la Sibiu.
T.B.: Ne întoarcem cu plăcere.

R.M. În anul 2004, Sibiul a dat cel mai mare procent de voturi pro Traian Băsescu şi pro PD-L. La vremea aceea, PD a afişat pe vitrine mulţumirile dumneavoastră către sibieni. T.B.: Le mulţumesc şi acum.
R.M.: Totuşi, personal dvs. aţi transmis aceste mulţumiri abia în 2007, în prima zi a anului. Ştiţi, mai în glumă, mai în serios, sper să nu vă supere expresia: "ochii care nu se văd, se uită"...
T.B.: Deci eu sunt de acord cu dvs., cred că gestul pe care l-am încurajat, de a lipi afişe cu mulţumiri a fost un gest care nu mai trebuia completat cu un discurs legat de acest lucru. De multe ori, mulţumirile tăcute sunt mai importante decât cele strigate, deşi este bine să le spui. Să nu uităm că România are 42 de judeţe şi 22 de milioane de cetăţeni. Nu pot oferi un tratament deosebit unui singur oraş din ţară.
F.S.:Vă simţiţi confortabil în faţa sibienilor?
T.B.: Mă simt bine în faţa oricărui român.

R.M.: Care sunt şansele ca istoria să se repete şi să obţineţi un procent mare la Sibiu, ca şi în 2004? T.B.: Nu aşteptaţi de la mine poziţia unui politician slugarnic, ci doar respect. Dacă aş fi ţinut cont de interesul meu, vă asigur că n-aş fi promulgat nici Legea salarizării, nici Legea cu desfiinţarea celor 112 agenţii, n-aş fi susţinut nici Legea Educaţiei, dacă aş fi pus acţiunile mele în termeni politici, cu siguranţă amânam. Eu nu sunt tipul de politician care să facă acest lucru când este vorba de el. N-am vrut să încurajez nicio guvernare în care să se guverneze pe bani publici în folosul realegerii Preşedintelui României. Iată că în această perioadă se iau cele mai severe măsuri din ultimii 10 ani în ceea ce priveşte aparatul bugetar, se spun lucruri extrem de tranşante, că statul a devenit un colos care apasă din cauza cheltuielilor mult prea greu pe spinarea românilor, că trebuie să ne reducem cheltuielile prin reducerea structurilor statului, deci eu nu pot privi lucrurile în interesul preşedintelui Băsescu. Probabil ar fi fost în interesul meu să-l desemnez pe Iohannis, din punct de vedere politic, şi acest gând a fost în faţa mea atunci când am luat decizia să-l desemnez pe Croitoru. Dar nu aveam dreptul să sacrific interesul naţional, generând un guvern controlat de Voiculescu, Iliescu şi Hrebenciuc şi să-mi văd de voturile mele de la Sibiu. Era incorect.

R.M.: Probabil că tot respectul faţă de sibieni vă determină acum să vorbiţi cu o staţie locală a televiziunii unui mogul. T.B.: Eu vorbesc cu orice ziarist, dar în condiţii libere. Dacă cineva vrea să-mi impună, spre exemplu, cum vor unii, că pot apărea la ei dacă merg în studio. Nu mă duc în studioul unui mogul, dar sunt disponibil să fac orice emisiune la sediul de campanie, într-un loc neutru, dar nu să-mi pun pe frunte emblema Realitatea TV, sau Antena 3, sau Antena 1.Spre exemplu, m-am dus la Realitatea FM, fără să ştiu însă că se transmite şi pe postul de televiziune Realitatea TV.

Mandat greu

F.S.: Sunteţi la finalul unui mandat care nu v-a plăcut...
T.B.: Am spus la finalul unui mandat greu, care nu mi-a adus numai plăceri, dacă ne gândim că am fost suspendat, că am avut tot timpul o majoritate în Parlament care nu ştia de ce strigă "Jos Băsescu", dar trebuia să se opună. Pe de altă parte, dacă vă uitaţi în presa vremii, veţi constata că nici măcar 30 de zile n-a durat de la instalarea mea în funcţia de preşedinte şi au şi început atacurile, pentru că niciodată nici domnul Voiculescu, nici domnul Vântu, nici domnul Patriciu nu s-au împăcat cu gândul că liniştea din timpul lui Ion Iliescu a dispărut prin pierderea alegerilor de către Adrian Năstase. Ei au finanţat acea campanie.
R.M:. Deci de asta nu v-a plăcut...

T.B.: Acestea sunt aspecte care nu i-ar place nimănui... Bănuiesc că, spre exemplu, cetăţenilor nu le-a plăcut când am susţinut salarizarea la Legea Educaţiei şi n-am nicio scuză să spun, m-am uitat, am văzut că doar 3,8% din bugetul educaţiei era executat, drept pentru care corect era să se aprobe legea, să promulg legea pe care Parlamentul a votat-o în unanimitate, neştiind că, spre exemplu, cifra de 6% din PIB nu mai avea acoperire în banii pe care îi păstrase Guvernul pentru educaţie. Astfel de scuze nu funcţionează, eu am susţinut-o şi pe urmă am constatat că nu se pot plăti banii. De asemenea, cred că vă aduceţi aminte declaraţia mea că demisionez în 5 minute. A fost o altă greşeală pe care mi-o asum.
R.M.: Întâlnirile din Piaţă, programate după suspendarea preşedintelui?
T.B.: Nu, acolo este necinstit să fiu acuzat şi-o să vă spun de ce. Cred că sunt şi documente oficiale dacă SPP-ul e o instituţie foarte serioasă. Eu am fost în piaţă, probabil aici am făcut o eroare, că trebuia să anunţ, dar n-am vrut să reintru în acele dispute potrivit cărora Piaţa Universităţii este locul Revoluţiei, Băsescu era la Constanţa, n-a avut nicio treabă. Eu m-am dus la întâlniri şi am constatat că nu era nimeni. Am stat chiar mai bine de jumătate de oră în Piaţă şi când s-a făcut a doua întâlnire.

Simpatii şi antipatii

F.S.: Dacă veţi câştiga alegerile prezidenţiale iar PNL şi PSD îşi vor păstra legătura de acum, s-ar putea să vă regăsiţi în situaţia de a-l avea în propunerile de premier pe Klaus Iohannis.
T.B.:Să lăsăm să treacă alegerile prezidenţiale.
F.S.: Estimaţi că actualele înţelegeri politice din Parlamentul României vor mai exista după alegeri?
T.B.: Nu cred, pentru că au şi spus-o la consultări, vedem după alegeri. Cum vedeţi dvs. partidele parlamentare care au făcut acum un joc pe seama primarului Iohannis? Că n-ar vrea să desemneze un prim-ministru din rândul lor?

R.M.: Aţi participat sâmbătă la o dezbatere cu Crin Antonescu. Pentru care din cei doi principali contracandidaţi aveţi o simpatie: pentru Crin Antonescu sau pentru Mircea Geoană?
T.B.:Toţi trei suntem candidaţi cu şanse egale să intrăm în turul doi. Categoric, am o simpatie pentru Crin Antonescu în raport cu Mircea Geoană.
R.M.: Nu credeţi că aţi făcut o eroare într-una dintre declaraţiile date la confruntarea de sâmbătă din care s-a înţeles că faceţi referire la soţia decedată a lui Crin Antonescu?
T.B.: Eu am spus aşa: "În toate momentele dificile am fost alături de soţia mea". Nu am făcut nicio referire la fosta soţie a d-lui Antonescu. Aici a fost vorba de un om care a vrut să mă jignească pe mine, dar a jignit-o pe soţia mea. Cred că niciun bărbat care îşi respectă soţia nu lasă o asemenea jignire netaxată. Eu sunt un om care are un cămin de 34 de ani, nu m-am căsătorit nici acum o lună, nici în timpul campaniei. Au fost momente dificile în care eu am fost alături de ea, iar în momentele mele dificile ea a fost cea care mi-a fost alături. În momentele dificile ale părinţilor noştri, noi am fost alături de părinţii noştri. Nu poate să vină un domn proaspăt căsătorit să-mi spună ceea ce a spus, jignind-o pe soţia mea. Vă mărturisesc că eu habar n-am avut ce-a fost în viaţa lui Crin Antonescu, eu ştiam doar că e recăsătorit. Eu cu Crin Antonescu nu am discutat niciodată, în primul rând nu am discutat în principiu unul cu altul, nu ne-am întâlnit în cercurile de amici. Cred că am discutat cu el de câteva ori când eram parlamentar, odată înainte de desprinderea PLD din PNL. În concluzie, eu nu ştiu viaţa acestui om. Se pare însă că ziarişti care au fost acreditaţi la PNL ştiau ceva, eu habar n-am avut. Eu mi-am apărat soţia.

Despre Referendum

F.S.: V-aş propune să schimbăm registrul şi să vorbim despre Referendum. Înţelege toată lumea că 300 de parlamentari faţă de 417 înseamnă economie la buget. Aveţi o garanţie că va fi şi mai eficient?
T.B.: În primul rând, principalul argument nu reprezintă economia la bugetul de stat. Democraţia este scumpă. Eu privesc la funcţionarea statului. Noul Stat român a fost conceput la începutul anilor 90' având ca principali arhitecţi pe domnii Iliescu, Bârlădeanu şi Marţian. Eu nu spun că această construcţie nu a fost ceea ce trebuia să avem la începutul anilor 90'. Eu spun că această construcţie nu mai corespunde realităţilor româneşti. Au trecut 20 de ani, a trecut şi tranziţia, acum suntem membri UE. Ceea ce a făcut premierul Emil Boc este începutul reformei în instituţiile publice executive: desfiinţarea a 112 agenţii care favorizau birocraţia, noua Lege a Salarizării care stabileşte echitatea, Legea Educaţiei care are menirea de a genera forţă de muncă competitivă, noua Lege a pensiilor, care este trimisă Parlamentului şi care vizează anularea inechităţilor create de pensiile speciale. Va continua procesul de reformare a statului prin accelerarea procesului de descentralizare şi prin simplificarea instituţiilor. În acest context, a lăsa Parlamentul neadaptat efortului care se face pentru modernizarea statului ar fi ca şi cum n-am dori să obţinem şi eficienţă. Iată şi câteva argumente pe care le aduc.

 În primul rând noi nu suntem un stat federal, iar Parlamentele au două camere, cu puţine excepţii, doar în ţările federale: Germania, Belgia, Austria, Marea Britanie - un stat extrem de complicat şi el. În România avem art. 1 din Constituţie, care este şi nerevizuibil şi care spune că România este stat naţional, unitar, suveran, independent, indivizibil. Aşadar, noi nu avem perspectiva de a deveni stat federal şi de a avea în mod justificat două camere. În aceste condiţii, Parlamentul nu poate rămâne în afara acestui proces de reformă a statelor. În acest sens vă dau şi un exemplu pentru a vedea cât de eficient este Parlamentul. În primele 10 luni ale acestui an, prin cele 2 camere a trecut o singură lege nouă, în rest au aprobat ordonanţe, avize şi aşa mai departe. În al doilea rând, cele două camere au atribuţiuni similare, prin urmare la ce ne trebuie două camere care să facă acelaşi lucru? Ele doar întârzie procesul legislativ.

De asemenea, dacă priviţi în teritoriu, şi acolo apare aceeaşi dificultate. Spre exemplu, există un deputat care are un colegiu, dar există şi un senator care are trei colegii de deputat, astfel încât nimeni nu mai înţelege cine îl reprezintă. În sfârşit, vă mai dau un argument. De la 1 ianuarie 2010 intră în vigoare Tratatul de la Lisabona. Parlamentul European devine Parlament şi pentru România. Prin urmare am avea 3 camere. În Germania, acest lucru nu creează o problemă, întrucât Bundesrat-ul nu are atribuţii în privinţa validării legislaţiei europene, dar la noi au atribuţii ambele camere. Şi să nu uităm încă ceva: până la urmă ,cum s-ar uita ţara asta, dar şi cei 1,4 milioane de bugetari, spunând: <>. Dacă veţi face o analiză asupra obiectivelor pe care mi le-am stabilit la începutul mandatului, aţi rămâne surprinşi cât de consecvent am fost. Exact ceea ce spun acum am spus şi în 2004, e adevărat că între timp lucrurile s-au mai mişcat. Eu am mai învăţat ceva în acest mandat. În afară de faptul că am avut propriile mele greşeli, totuşi, o ţară nu se schimbă în 5 ani. În 2004 credeam că dacă ajung preşedinte pot să o fac.
F.S.: Se schimbă în 10 ani?

T.B.: Poate şi în mai mulţi, procesul de reformă trebuie continuat.
R.M.: Domnule preşedinte, duminică, la Mediaş, oamenii vor fi chemaţi la urne pentru alegerea Preşedintelui, pentru Referendum şi pentru alegerea primarului. Care dintre aceste trei scrutinuri credeţi că va atrage mai multă lume la vot?
T.B.: Cred că cel mai atractiv lucru este primarul, şi spun acest lucru din experienţă. Orice primar este cea mai credibilă personalitate a locului. Sigur, nu putem neglija ideea că românilor le-a plăcut întotdeauna ideea de a-şi alege preşedintele.
R.M.: Domnule preşedinte, vă aşteptăm, în ciuda a ceea ce se spune, să vă preluaţi titlul de Cetăţean de Onoare al oraşului Sibiu. T.B.: Eu aştept o programare.
F.S.: Vă mulţumim.

Sursa: Tribuna
 
< Precedent   Urmator >
COPYRIGHT IMAGINI SIBIU360.RO:
Media Serv SRL va autorizeaza sa accesati si vizualizati materialele prezentate pe portalul www.sibiu360.ro doar in scopuri personale si pentru uz necomercial. (NU aveti permisiunea de a vinde sau a modifica materialul, a-l expune public, a-l distribui sau a-l folosi in orice alt mod, in scopuri publice sau comerciale.). Aici se exclud materialele care au primit acordul explicit al Media Serv SRL, pentru utilizare in scop comercial.

Continutul acestui portal (textele, design-ul, fotografiile precum si toate celelalte materiale sunt protejate de legea dreptului de autor (copyright), cu privire la drepturile de proprietate intelectuala. Vizitarea acestui portal presupune luarea la cunostinta a continutului acestui document, respectarea acestuia si asumarea raspunderii in cazul incalcarii conditiilor de utilizare. In acest sens va recomandam sa cititi:

LEGEA nr. 8 din 14 martie 1996, Legea nr. 365 din 7 iunie 2002, Legea nr. 677 din 21 noiembrie 2001, privind dreptul de autor şi drepturile conexe.

Va rugam sa cititi cu atentie termenii de utilizare ai site-ului.
pensiuneamarcu.png
Pensiunea Marcu
Pensiunea Marcu este situata in Rasinari, pe soseaua ce duce dinspre Sibiu spre statiunea montana Paltinis.  Detalii...
reflexovital.png Delikatesse Chocolate
Un magazin cochet situat in centrul orasului ofera pasionatilor de produse din ciocolata, multiple surprize aromate ... Detalii...
Sibiu360 prezinta un concept modern si elegant de promovare online, cu ajutorul tehnologiei de panoramare virtuala si fotografie panoramica. Oferim clientilor posibilitatea de a se promova eficient in sistemul nostru si de a beneficia de o gama variata de servicii interactive.

 

Pro-Riders
Inedit magazin pentru pasionatii de Choppere si Classic American Cars, pentru piata sibiana si nationala. Detalii...
pro-riders.png
Hotel Levoslav House
Levoslav House este un hotel de 4 **** situat in centrul istoric al Sibiului si ofera servicii complete prin eleganta si stil. Detalii...
Hotel Levoslav