Pasarile de plastic se intrec pe cerul de la Cisnadie E-mail
Pasarile de plastic Un bâzâit de ţânţar gigantic străbate circular cerul, când e aproape, când se pierde în nori. Subţire şi alb, cu aripi lungi, înmuiate într-un roz ţipător, pasărea de plastic taie aerul cu viteză, între două puncte imaginare. Câte o pasăre adevărată i se arată în cale, dar se îndepărtează rapid pe un curent de aer, probabil neînţelegându-i bâzâitul ameninţător. Jos, câţiva oameni concentraţi urmăresc aeromodelul şi numai unul din ei, prin trasmiţător, controlează zborul păsării de plastic.

Un început blând de septembrie a strâns pe Aerodromul Măgura, de lângă Cisnădie, zeci de pasionaţi de aeromodelism, veniţi din Austria, Italia, Danemarca, Rusia, Polonia Germania, Bulgaria şi Elveţia, la Campionatul European de Aeromodele Electrice clasa F5B. Sub corturi albe, arborând fiecare drapelul ţării pe care o reprezintă, membrii echipajelor fac şi desfac, repară şi verifică, cine ştie pentru a câta oară, aeromodelele. Şurubelniţe mici pentru şuruburi şi mai mici, circuite minuscule - intestinele unei păsări de plastic par adunate de un ceasornicar. Toţi sunt concentraţi, ca înaintea unei curse de formula 1. Favoriţii la această ediţie de campionat sunt austriecii, situaţi în primii trei mondial, dar toţi speră să prindă un loc pe podium.

Sport sau hobby? Pasiune

Mulţi zic că aeromodelele sunt jucării pentru oameni mari. Trebuie numai să întrebi, însă, câţi bani, timp şi pasiune investesc aceşti oameni, pentru a-ţi da seama că nu e deloc aşa. Undeva la graniţa între hobby şi sport, aeromodelismul nu se bucură de multă reclamă, nu are mulţi fani, nici chiar mulţi adepţi, dar aceia care i se dedică nu mai scapă de microb. Mai mult decât să înalţi un zmeu pe cer, trebuie să ştii şi ceva inginerie, electronică, să exersezi, se perseverezi, sa te încăpăţâneză, chiar şi atunci când nevasta nu e de acord. Sau cel mai bine să nu afle nimic, după cum declară concurenţii de la Măgura.

Echipa naţională italiană e formată dintr-un tehnician dentar, un avocat şi un inginer în aeronautică. Acesta din urmă e, într-adevăr, cel de la care te-ai aştepta să aibă astfel de pasiuni. Dragostea pentru aeromodelism o are din copilărie, a început de la modele simple, şi de aceea a şi urmat această carieră. E un hobby scump, un model de la această clasă costă minim 2.000 de euro. Totuşi sunt norocoşi, faţă de echipele altor ţări, ei şi-au găsit un sponsor, care mai suportă din cheltuieli. Federaţia naţională plăteşte doar înscrierea la campionate, iar ei trebuie să cumpere ehipamentele, să îşi plătească drumul, cazarea. Aeromodelele şi le comandă de la un artizan rus, el însuşi în echipa naţională a Rusiei. Apoi urmează partea migăloasă, de motoare, de ajustări. Nici în Italia, aeromodelismul nu are parte de foarte multă reclamă. Există câteva cluburi mici, care organizează diferite evenimente pentru copii, dar rareori aceştia prind pasiunea pentru aeromodele, spun italienii. “Preferă un nou sport - telefonul mobil”, râd ei. Generaţiile noi sunt mai atrase de distracţia facilă, cum e televiziunea sau videojocurile, nu investesc timp în activităţi, nu au răbdare.

În echipa poloneză, tinerii fac echipă cu cei mai în vârstă. Unul dintre ei, în vârstă de 30 de ani, concurează de trei ani, dar de la 15 ani are această pasiune. I-a transmis-o tatăl său, care zboară la aceaşi categorie, şi, la rândul său, va încerca să o transmită copiilor săi. Mai are însă mult de muncă, glumeşte el, până să îşi mulţumească părintele. Dacă e vremea bună şi dacă are timp şi îl lasă soţia, dedică aeromodelismului între 5 şi 10 ore, pe săptămână.

“Modelele sunt făcute de noi înşine sau de prieteni, aşa că nu costă foarte mult, dar restul echipamentului trebuie să îl cumperi, pentru această categorie. De aceea e mai scump. În plus, ca şi la Formula 1, nu faci nimic dacă ai un motor, un controler, o baterie şi un model. Trebuie să avem rezerve, minimum două modele şi alte mici echipamente în cutie, când ne prezentăm la o competiţie.”

Campionatul de formula 1 pe cer

Miercuri, concurenţii s-au întrecut într-o etapă de campionat mondial, ce a constat în o probă combinată de viteză şi de durată, lungă de 10 minute. În prima parte, aeromodelul trebuie să zboare între două “porţi” situate la 150 de metri una de alta, timp de 200 de secunde. Obiectivul este să facă cât mai multe treceri între cele două porţi. După un semnal sonor, aeromodelul se mută pe alt câmp, unde obiectivul este să stea în aer cât mai mult, maximum 7 minute, dar cu cât mai puţine porniri de motor, adică să zboare planat. La final, trebuie să aterizeze cât mai aproape de centrul unui cerc desenat în iarbă.

Scorul este calculat în funcţie de numărul de ture dintre cele două porţi, cele mai puţine porniri în zborul planat, plus punctele de aterizare, explică Marius Conu, membru al juriului. Juriul este format dintr-o comisie internaţională din Austria, Germania şi România, iar arbitrii fac parte din Aeroclubul Sibiu. De joi, începe, pe aerodrom, Campionatul European. Campionatele Mondiale au loc în anii cu soţ, cele europene în cele fără soţ. România se poate lăuda că a organizat mai multe campionate mondiale sau europene decât Franţa sau Austria. La noi în ţară au fost peste 35 de competiţii, ultimul, un mondial, având loc în 2006, la Piteşti. Anul viitor, România ca găzdui campionatul european de elicoptere radiocomandate, poate chiar la Cisnădie, crede Alexandra Ioana Pescaru, director de marketing Panalim.

Campionatul European de Aeromodele Electrice clasa F5B este organizat de Federaţia Aeronautica Internaţională, Ministerul Tineretului şi Sportului, Federaţia Română de Modelism, Aerodromul Măgura Cisnadie, în colaborare cu Primăria Sibiu, Primăria Cisnadie, Consiliul Local Sibiu, Consiliul Local Cisnadie, Consiliul Judeţean Sibiu, CS Total Sibiu, Palatul Copiilor Sibiu şi este sprijinit de Panalim.

Sibienii sunt invitaţi să descopere aeromodelismul pe Aerodromului Măgura, în cele două zile de campionat ce au mai rămas, joi şi vineri, între orele 9-13 şi 14-18. Decernarea premiilor va avea loc vineri, 11 septembrie, la ora 18.

Sursa: Rondul de Sibiu
 
< Precedent   Urmator >
COPYRIGHT IMAGINI SIBIU360.RO:
Media Serv SRL va autorizeaza sa accesati si vizualizati materialele prezentate pe portalul www.sibiu360.ro doar in scopuri personale si pentru uz necomercial. (NU aveti permisiunea de a vinde sau a modifica materialul, a-l expune public, a-l distribui sau a-l folosi in orice alt mod, in scopuri publice sau comerciale.). Aici se exclud materialele care au primit acordul explicit al Media Serv SRL, pentru utilizare in scop comercial.

Continutul acestui portal (textele, design-ul, fotografiile precum si toate celelalte materiale sunt protejate de legea dreptului de autor (copyright), cu privire la drepturile de proprietate intelectuala. Vizitarea acestui portal presupune luarea la cunostinta a continutului acestui document, respectarea acestuia si asumarea raspunderii in cazul incalcarii conditiilor de utilizare. In acest sens va recomandam sa cititi:

LEGEA nr. 8 din 14 martie 1996, Legea nr. 365 din 7 iunie 2002, Legea nr. 677 din 21 noiembrie 2001, privind dreptul de autor şi drepturile conexe.

Va rugam sa cititi cu atentie termenii de utilizare ai site-ului.
pensiuneamarcu.png
Pensiunea Marcu
Pensiunea Marcu este situata in Rasinari, pe soseaua ce duce dinspre Sibiu spre statiunea montana Paltinis.  Detalii...
reflexovital.png Delikatesse Chocolate
Un magazin cochet situat in centrul orasului ofera pasionatilor de produse din ciocolata, multiple surprize aromate ... Detalii...
Sibiu360 prezinta un concept modern si elegant de promovare online, cu ajutorul tehnologiei de panoramare virtuala si fotografie panoramica. Oferim clientilor posibilitatea de a se promova eficient in sistemul nostru si de a beneficia de o gama variata de servicii interactive.

 

Pro-Riders
Inedit magazin pentru pasionatii de Choppere si Classic American Cars, pentru piata sibiana si nationala. Detalii...
pro-riders.png
Hotel Levoslav House
Levoslav House este un hotel de 4 **** situat in centrul istoric al Sibiului si ofera servicii complete prin eleganta si stil. Detalii...
Hotel Levoslav