Peste alunecarile de la Aeroport aterizeaza vinovatii E-mail
alunecari la aeroport Expertiza tehnică în cazul alunecărilor de teren de la Aeroport arată că de vină sunt pământul de calitate proastă, folosit la umplutura din capătul pistei, şi sistemul de drenaj subdimensionat. Consiliul Judeţean îi va notifica pe constructor şi pe proiectant să remedieze problemele, dacă vor refuza, CJ va face lucrările cu garanţia bancară depusă de constructor, iar pentru diferenţă se vor adresa instanţei, la finalul lunii august, la capătul pistei au avut loc alunecări de teren pe o distanţă de câteva zeci de metri.

Cei care au realizat şi au proiectat lucrările la pista Aeroportului Internaţional Sibiu vor trebui să repare situaţia produsă de alunecările de teren care au avut loc la capătul pistei şi să suporte toate cheltuielile legate de aceste probleme. Martin Bottesch, preşedintele Consiliului Judeţean Sibiu, a prezentat ieri rezultatele expertizei comandate unui expert independent şi care arată că alunecările care s-au produs, în luna august, pe o distanţă de 80 de metri la capătul pistei dinspre Cristian au avut drept cauză pământul de proastă calitate folosit la umplutură şi sistemul de drenaj subdimensionat.

Preşedintele CJ Sibiu spune că zilele acestea îi va notifica, atât pe proiectant, cât şi pe executant, pentru ca aceştia să remedieze problemele pe propria cheltuială. În cazul în care aceştia vor refuza să facă lucrările, atunci Consiliul Judeţean va începe procedurile de licitaţie publică pentru proiectare şi execuţie pentru lucrările de care este nevoie la Aeroport şi va demara procedura de executare a garanţiei bancare depuse de executant, firma Max Bogl, şi care depăşeşte 1 milion de euro. Pentru diferenţa dintre valoarea lucrărilor şi cea a garanţiei, Consiliul Judeţean îi va acţiona în instanţă pe cei doi, constructorul Max Bogl şi proiectantul IPTANA. Imediat după alunecări, Bottesch spune că i-a notificat pe cei doi să înceapă reparaţiile, însă ambii au spus că vina nu le aparţine şi au refuzat, motiv pentru care CJ a comandat expertiza, pe care, spune Bottesch, tot cei doi o vor plăti.

Probleme la umplutură şi drenaj

Cele mai mari probleme scoase la iveală de expertiză sunt calitatea proastă a pământului folosit la umplutură pentru dealul creat la capătul pistei şi proiectarea unui sistemul de drenaj subdimensionat .
"Pentru realizarea umpluturilor s-au utilizat pământuri argiloase în general nerecomandate, clasificate ca mediocre şi rele având proprietăţi fizico – mecanice care se înrăutăţesc considerabil în prezenţa apei, sistemul de drenaj proiectat şi realizat este evident subdimensionat şi necorespunzător pentru amplasamentul analizat", spune expertiza.
"Observaţiile de teren efectuate cu ocazia vizitei au pus în evidenţă izvorâri permanente de apă în zona alunecată; acestea denotă existenţa unor “pungi de apă” sub suprastructura pistei şi în terenul din vecinătatea acesteia; cauzele existenţei acestor infiltraţii permanente către rambleul de la capătul de vest al pistei sunt corelate cu sistemul de drenaj şi respectiv cu calitatea umpluturilor", se arată în acelaşi document.
Expertiza concluzionează faptul că ceea ce a dus la toate aceste probleme sunt pământul necorespunzător (mediocru spre rău) folosit pentru realizarea umpluturilor; conformare necorespunzătoare a formei rambleului (panta mare a taluzurilor) prin raport cu proprietăţile fizico – mecanice ale pământului utilizat şi pentru condiţiile morfologice şi hidrogeologice locale; sistem de drenaj necorespunzător şi subdimensionat pentru toată zona în care platforma s-a realizat în profil mixt şi rambleu.

Ce trebuie făcut

Expertiza comandată de Consiliul Judeţean arată şi ce lucrări trebuie făcute, iar expertul propune două variante şi optează pentru cea de-a doua ca fiind mai fezabilă. O primă variantă de rezolvare a problemei propune "separarea zonei de platformă realizată în profil mixt sau rambleu de restul aeroportului din punct de vedere al sistemului de drenaj", un nou sistem de drenaj complex de suprafaţă şi de adâncime care să colecteze şi să conducă apele din precipitaţii, gravitaţional către râul Cibin, piloţi de var nehidratat, ciment şi nisip, un pinten “de picior” din geocelule sau gabioane umplute cu balast sau piatră spartă compactată, eliminarea actualului material de umplutură şi înlocuirea lui, dar şi "refacerea infrastructurii şi suprastructurii pistei aeroportului.
Cea de-a doua variantă pe care o propune expertul este un “sistem rigid” alcătuit dintr-o dală rezemată pe piloţi de diametru mare încastrată în roca de bază - pod îngropat.

În plus, pentru menţinerea în echilibru a rambleului existent din aval de pistă se este nevoie de lucrări de sprijinire în zona alunecării de teren, drenaj de contur, modelarea geometriei taluzului pentru obţinerea unor suprafeţe continue şi stabilizarea taluzului cu plantaţii hidrofile. "Consider în calitate de expert că varianta II reprezintă o soluţie mai fezabilă. Fezabilitatea rezultă din faptul că lucrările propuse sunt precise, coerente şi elimină erorile posibile de execuţie", se arată în expertiza semnată de prof.univ.dr.ing. Anton Chirică, cel care semnează expertiza. Preşedintele CJ spune că a existat un studiu geo care atenţiona asupra terenului dificil din zona aeroportului, iar acest studiu a stat la dispoziţia proiectantului.

Lucrări de 272 milioane

În ultimii ani, aeroportul din Sibiu a fost modernizat, a fost prelungită pista şi a fost construit un nou terminal, iar toate lucrările au costat 272 milioane lei, din care 180 milioane lei au provenit din credite contractate de Consiliul Judeţean Sibiu şi Primăria Municipiului Sibiu. Aceasta este cea mai mare lucrare din ultimii ani realizată de Consiliul Judeţean Sibiu.
"Aeroportul este modernizat şi funcţional şi aceste deficienţe se vor remedia", a spus ieri Martin Bottesch.

Sursa: Tribuna
 
< Precedent   Urmator >
COPYRIGHT IMAGINI SIBIU360.RO:
Media Serv SRL va autorizeaza sa accesati si vizualizati materialele prezentate pe portalul www.sibiu360.ro doar in scopuri personale si pentru uz necomercial. (NU aveti permisiunea de a vinde sau a modifica materialul, a-l expune public, a-l distribui sau a-l folosi in orice alt mod, in scopuri publice sau comerciale.). Aici se exclud materialele care au primit acordul explicit al Media Serv SRL, pentru utilizare in scop comercial.

Continutul acestui portal (textele, design-ul, fotografiile precum si toate celelalte materiale sunt protejate de legea dreptului de autor (copyright), cu privire la drepturile de proprietate intelectuala. Vizitarea acestui portal presupune luarea la cunostinta a continutului acestui document, respectarea acestuia si asumarea raspunderii in cazul incalcarii conditiilor de utilizare. In acest sens va recomandam sa cititi:

LEGEA nr. 8 din 14 martie 1996, Legea nr. 365 din 7 iunie 2002, Legea nr. 677 din 21 noiembrie 2001, privind dreptul de autor şi drepturile conexe.

Va rugam sa cititi cu atentie termenii de utilizare ai site-ului.
pensiuneamarcu.png
Pensiunea Marcu
Pensiunea Marcu este situata in Rasinari, pe soseaua ce duce dinspre Sibiu spre statiunea montana Paltinis.  Detalii...
reflexovital.png Delikatesse Chocolate
Un magazin cochet situat in centrul orasului ofera pasionatilor de produse din ciocolata, multiple surprize aromate ... Detalii...
Sibiu360 prezinta un concept modern si elegant de promovare online, cu ajutorul tehnologiei de panoramare virtuala si fotografie panoramica. Oferim clientilor posibilitatea de a se promova eficient in sistemul nostru si de a beneficia de o gama variata de servicii interactive.

 

Pro-Riders
Inedit magazin pentru pasionatii de Choppere si Classic American Cars, pentru piata sibiana si nationala. Detalii...
pro-riders.png
Hotel Levoslav House
Levoslav House este un hotel de 4 **** situat in centrul istoric al Sibiului si ofera servicii complete prin eleganta si stil. Detalii...
Hotel Levoslav